onsdag 10. oktober 2012

Carlene Carter

Bilde henta fra cmt.com
 
Ja, jeg har Bryan Adams på iPoden med en av mine beste musikalske 80-tallsminner, "Summer of 69", men hans "Anthology"-album står ikke i CD-hylla mi, da den er fruen sin. Og siden jeg kun tar for meg CD-er i min hylle, så blir det ikke noe Adams her.

Istedet blir det over på C og Carlene Carter, stedattera til Johnny Cash. Altså June Carters datter fra hennes første ekteskap. Jeg oppdaga henne rundt 1993 med hiten "Every Little Thing":


Det var oppfølgeren til suksessalbumet "I Fell In Love" i 1990 som toppa Billboards coountryalbumliste og tittellåta toppa den samme singellista.

1 1993 kom så "Little Love Letters", der "Every Little Thing" er henta fra. Det var med den at Carlene Carter også ble kjent for et europeisk publikum, også i Norge, og hun besøkte norske countryfestivaler ved flere anledninger.
 
"Little Acts Of Treason" kom i 1995. Den fikk gode kritikker, men nådde ikke den kommersielle suksessen som de to forrige albumene ga henne. Fra det albumet har jeg valgt tittelsporet:



Samlealbumet "Hindsight 20/20" kom i 1996, og der henter jeg hennes nr. 1-hit fra 1990, "I Fell In Love"


Derfra henter jeg også "Me And The Wildwood Rose":


Etter det ble det musikalsk sett stille rundt Carlene Carter og etter hva jeg forstår gikk hun gjennom ei tøff tid på privaten med en turbulent forlovelse med Howie Epstein som hadde fått karriera hennes på rett spor ved å produsere "I Fell In Love"-albumet. Et forhold som kom etter Carlenes tre første ekteskap som altså alle havarerte. Han døde av en overdose i 2003.

I 2008 gjorde Carlene Carter et etterlengta comeback med "Stronger". Tittellåta er tilegna hennes yngre søster som døde fem år tidligere.


Jeg falt først for Carlene Carter og hennes musikk pga. farten og trøkket i låtene hennes. Det var sanger å bli glad av, sprudlende sanger med livsglede. På "Stronger" møter vi en mer ettertenksom artist og tittellåta har mye god livsvisdom.

Jeg håper ikke dettte er det siste vi hører fra Carlene Carter, dette er en artist som har mye mer god musikk og gi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar