lørdag 22. desember 2012

First Aid Kit

Bildet er henta fra nrk.no/lydverket

Søstrene Klara og Johanne Söderberg har med "The Lion's Roar" levert et av de beste albumene i 2012. Der er jeg enig med mange plateanmeldere, og det er neimen ikke alltid jeg er enig med den gjengen....... Men dette er så gjennomført vakkert, det er et album som grep meg omtrent fra første tone. Det var gåsehudfaktor og den er den er der ennå. Klokkeklare stemmer og en betagende musikk som suger deg til seg.

"Emmylou" er den store hiten fra albumet. Ikke bare er sangen sterk, videoen er vel så sterk og utfyller sangen perfekt. Den er tatt opp i Minnelunden til Gram Parsons i Joshua Tree, California. Jeg har tidligere skrevet om det helt spesielle forholdet mellom Emmylou Harris og Gram Parsons og det er så sterkt når Klara og Johanna bruker Emmylou og Gram og June Carter og Johnny Cash som metaforer i teksten. Og her viser også Klara og Johanna hvor de henter noen av sine musikalske inspirasjoner fra

Her er den, årets musikkvideo for meg:


Alle sangene på dette alnumet er vakre i mine ører, så å velge noen framfor andre blir faktisk meget vanskelig. Men er er "I Found A Way":


"Blue":


"This Old Routine":


"King of the World" der Curtis Oberst har mannlig vokal:


Det er en betagende mystikk over First Aid Kits musikk, du blir dratt inn i musikken og du blir værende der albumet ut. "The Lion's Roar" er album nr. 2, debuten "Big, Black & The Blue" fra 2010 fikk listeplassering bare i Sverige. Men med dette albumet her fikk Klara og Johanna Söderberg et gjennombrudd i hele den vestlige verden. Det skal bli utrolig spennende å følge disse søstrene i årene som kommer. Jeg gleder meg vilt til fortsettelsen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar