onsdag 9. januar 2013

Hjerterknekt

 
Bildet er fra hjerterknekt.no

Hadelandsgruppa Hjerterknekt er et av mine store norske favoritter. De er etter min mening undervurdert for dette bandet som spenner fra pop til folk til country og til rock har levert perle etter perle. Radiohiten "Menn Av Hjertet" var det første jeg hørte av de, den kom på deres 2. album i 1995 og sjøl om jeg ikke har det gjengir jeg den:



Hjerterknekt består av Henning Klevmark, som er vokalist og låtskriver, Vidar Løvstad som også er bandets produsent under innspilling, Arne Martinussen, Sveinung Felberg Johnsen og Jan Ekornrud. De debuterte i 1993 med "Ny morgen, ny dag", "Ennå passe gal" kom i 1995 og "Hjerterknekt" i 1997. De har jeg altså ikke.

I 2001 kom "Tivoli", her er "Nå I Natt":


"Konge For En Kveld":


"Karusellkveld":


I 2006 kom " I ly av mørket", "Syng Meg Gjennom":


"Jeg Hører En Gitar I Kveld", Hjerterknekts hyllest til Stein Ove Berg:


"Nysnø I April":


 "Et Langsomt Farvel" kom i 2010, og et alvorlig drag kom over mange av tekstene, om et samliv som gikk i oppløsning. "Ei Stjerneklar Natt":


"Liv Laga":


"Den Siste Visa":


Så i 2011 kom "Lang Natts Ferd Mot Dag". Her er det tida etter bruddet og tekster om håp for framtida. Dette var et råsterkt album som traff meg midt i hjertet. Jeg satt som fjetra tilbake, musikken var til tider det mest rocka Hjerterknekt har levert og tekstene meget utleverende og ærlige. At dette ikke ble en soleklar Spellemannkandidat er for meg ei gåte, men det får så være. For meg et helstøpt album, et av de norskspråklige albumene som har gjort størst inntrykk på meg.

"Hvor Er Du?":


"Ny Sjans":


"Med Din Hånd I Min", med Maria Zimmermann på vokal:


"Blod På Tann":


"Min Morgendag":


"Kristina", med tekst som gjør dypt inntrykk og musikalsk et mye røffere Hjerterknekt enn hva jeg var vant med:



Sterke "Farger", om barnets reaksjon på bruddet mellom foreldrene:


 Til slutt, mektige "Våge Elske":


Den sterkeste sangen i forhold til samlivet som brast, "Det Beste For Deg" fant jeg ikke på YouTube. Likevel, jeg har gjengitt 2/3 av sangene på "Lang Natts Ferd Mot Dag", det sier det meste om hvilket inntrykk dette albumet gjorde på meg.

Jeg har aldri opplevd Hjerterknekt live. Håper inderlig det vil skje, men det ser ut til at de holder seg på Østlandet hva spillejobber angår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar