tirsdag 12. februar 2013

Katie Melua


Bildet er henta fra atomicsoul.no, ukjent fotograf.

Jeg har alle albumene til Katie (Ketevan er hennes originale fornavn) Melua, denne sangfuglen som ble født i Georgia i davæende Sovjetunionen 16. september 1984. Etter at Georgia ble sjølstendig havna landet i en ulykksalig borgerkrig og i etterdønningene av den reiste familien Melua til Belfast, Nord-Irland, hvor faren, som er hjertespesialist fikk jobb ved et sykehus. Noe senere flytta familien til London og siden til Surrey.

Det var som elev ved BRIT School for the Performing Art at Katie Melua møtte låtskriver og produsent Mike Batt. Etter å hørt henne framføre "Fairaway Voice", som handler om Katies avdøde idol Eva Cassidy signerte han henne til sitt plateselskap og resten er historie......

Katie Melua har en fløyelsmyk stemme som får meg til å slappe av og nyte musikken. Her er det ikke mye fiksfakserier, det er for det meste rolige og stemningsfylte sanger. Noen kan være litt for rolige og det jeg vil kalle stillestående, men i all hovedsak er dette vakker musikk og vakker sang.

Fra debutalbumet "Call Off the Search" (2003) må jeg sjølsagt ha med "Fairway Voice", altså om en annen stor stemme, Eva Cassidy:


Hiten "The Closest Thing To Crazy":


"Piece by piece" kom i 2005 og ga Katie en kjempehit med "9 Million Bicycles":


"Thank You Stars":


"Pictures" (2007) og "Mary Pickford" om stumfilmens glamourpar Mary Pickford og Douglas Fairbanks:

 

"If You Were a Sailboat":
 

 I 2010 kom "The House", vel det albumet jeg er minst fornøyd med. Her synes jeg det rett og slett blir litt for monotont og stillestående i mange av sangene. Men heldigvis et par gode unntak, som "The Flood":

 

 "Plague Of Love"

 

 Så ifjor (2012) kom "Sweet Symphony", et album som i mine ører var en solid forbedring fra "The House". Her er "Heartstrings":

 

 "The Walls Of The World", videoen er spilt inn i Tromsø:

 

 Jeg har også "The Katie Melua Collection" fra 2008 med 13 hits fra Katies tre første album, tre nye sanger samt en meget spesiell framførelse av "What a Wonderful World" der man har klart å få til en duett med Katies idol og forbilde Eva Cassidy:

 

 Til slutt, fra en meget bemerkelsesverdig konsert, på 303 meters dyp på Troll A-plattformen til Statoil, noe som gjorde Katie Melua verdig en plass i "Guiness Book of Records" , da dette er den dypeste undervannskonserten noen gang. Konserten ble holdt 2. oktober 2006 og er gitt ut på DVD under tittelen "Concert Under tehe Sea". Her er "Spider's Web" fra den konserten:

  

 Til slutt en stor takk til min stesønn Ove Oskar Hagen som er den som fikk meg til virkelig å åpne ørene for Katies Meluas nydelige stemme og musikk.!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar