mandag 19. desember 2016

Album 2016: Biffy Clyro - "Ellipsis"


 Skottene i Biffy Clyro er ute med sitt 7. studioalbum i år. Jeg har ikke hørt mye på de før, men dette er et album jeg virkelig liker. Unntaket er åpningssporet "Wolves of Winter" som jeg synes er litt rotete. Men etter den er det bare vellyd i mine ører. Dette er et band som også varierer i sitt musikalske uttrykk, fra tett og røff rock til oen mer stillferdige låter.

Her er "Friends and Enemies":


Introen på "Animal Style" minner om en låt med danske Delta Cross Band fra tidlig 80-tall og utvikler seg til en svært så fengende rocker:


Så tones det ned på "Re-arrange", en sang som gir meg klare Barclay James Harvestvibber, et engelsk band med sin storhetstid på 70/80-tallet. Ikke bare i musikken, Simon Neill minner meg her mye om Jeff Lees i BJH i måten å synge på:


Her får vi virkelig erfart spennvidden til Biffy Clyro, og jeg må si at de behersker særs godt alle typer musikk de gir seg inn på på denne skiva.

Ellers liker jeg veldig godt "Small Wishes", som er en fengende, men likevel vakkert stillferdig sang. Siste smakebit blir likevel den litt mer rocka "Howl":


Så ja, dette er et tvers igjennom solid album som jeg gjerne spiller flere ganger etter hverandre, noe jeg har gjort i dag :)

Karakter: 5.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar