torsdag 1. desember 2016

Album 2016: Case/lang/Veirs - "Case/lang/Veirs"



Så til et rett ut vakkert album, og vakkert må det bli når Neko Case, k.d.lang og folkdronninga Laura Veirs slår seg sammen og drar veksler på sine talenter. Neko Case har jeg omtalt før på denne bloggen, en spennende og nyskapende artist som tør å gå sine egne veier. k.d. lang har hatt stor kommersiell suksess, både solo og i samarbeid med andre artister, som Roy Orbison som hun fikk en Grammy sammen med for "Crying", en av fire Grammies hun har. Laura Veirs er et nytt bekjentskap for meg, men absolutt et hyggelig musikalsk bekjentskap.

Trioen slår an tonen med "Atomic Number":


Det var k.d. lang som for tre år siden tok initiativet til denne supergruppa ved å sende en kort mail til Case og Veirs og inviterte de med på et samarbeid. Hun fikk svar fra begge i løpet av en halvtime. Bakgrunnen var at hun vurderte karrierestopp, men at hun følte seg trigget av tanken på et samarbeidsprosjekt med et par andre artister. Resultatet er altså blitt denne vakre skiva som gjerne kan kalles alt. country, men som er så mye mer. Trioen har satt sammen et album med 14 låter som yter alle rettferdighet.

"Song for Judee" er Neko Cases hyllest til kultartisten Judee Sill som ga ut to album på begynnelsen av 70-tallet for så å trekke seg tilbake, desillusjonert av musikkindustrien og som dessverre bukka under for rusen i 1979. Denne sangen inspirerte meg til å høre på Judee Sills to album og jeg kan love at der er det mye nydelig musikk.


På "Delirium" er det Laura Veirs som har hovedvokal:


"I Want To Be Here" er himmelsk vakker:


Det som gjør dette albumet så gjennomført er ikke bare den nydelige musikken og de vakre harmoniene og det er også stemmene til Case, lang og Veirs. Det er til tider engleaktig, det er slik en samklang og dessuten så er det så tydelig å se på opptakene hvordan alle tre koser seg på scena. Jeg må bare ta med en sang til, og det blir fengende "Best Kept Secret":


Etterhvert som jeg går gjennom det jeg har hørt av årets skriver så slår det meg at det har vært et meget godt år for de gode albumene. "Case/lang/Veirs" føyer seg inn i rekken, da det ikke er mange låtene her som er hvileskjær.

Karakter: 5,5..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar