torsdag 22. desember 2016

Album 2016: Honey Island Swamp Band - "Demolition Day"


Enda et band som jeg har fått på radaren i år. Honey Island Swamp ligger i Louisiana og er også kjent for å ha et monster under overflaten, som skotske Loch Ness. Ihvertfall er det noen som hardnakka påstår det. Bandet har eksistert i ti år og har ennå ingen Wikipediaside, det er nesten litt spesielt.

Musikken er en salig blanding av blues, country og sørstatsrock, de har også en dæsj soul og R & B. En blanding som er blitt kalt Bayou Americana. Bandet ble startet i San Francisco av musikere som hadde mista det meste de hadde da Katrina rammet deres hjemby New Orleans.

Over til sjølve skiva så får altså både blues-, country og sørstatsrockfansen sitt. Blues har aldri vært helt min greie, men også de låtene viser at dette er et mer enn habilt band som fortjener et stort publikum. Kanskje noe for Notoddenfestivalen?

"How Do You Feel" er et åpningsspor det svinger bra av:


"No Easy Way" starter som en seig blues, men etterhvert skrus tempoet opp:


"Ain't No Fun" får jeg godfot av:


Avslutningssporet "Devil's Den" er for meg albumets høydepunkt:


Jeg synes Honey Island Swamp Band er et hyggelig bekjentskap. OK, det er noen litt seige blueslåter også som ikke er helt min greie, men det har mer med smak og behag enn musikalsk dyktighet å gjøre. Jeg får fot av flere av låtene, det er et driv som jeg liker og det er et band som tydeligvis liker å eksperimentere, og det er pluss i min bok.

Karakter: 4,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar