mandag 5. desember 2016

Album 2016: Sugarfoot - "Different Stars"


Fikk et tips fra en kompis om at det norske bandet Sugarfoot hadde kommet med ei bra skive i år, og det måtte jeg sjølsagt sjekke ut. Og joda, deres 3. fullengder, "Different Stars" er slett ikke verst. Spilt inn i Rancho De Luna, Joshua Tree, California. Gram Parsons' favorittsted og der han også endte sitt liv så altfor tidlig en septemberdag i 1973.

Så da er egentlig lista lagt og jeg synes Sugarfoot lander dette meget bra, anført av Bent Sæther fra Motorpsycho og Øyvind Holm, Roar Øien fra Too Far Gone er også med. Det er et par låter jeg synes er litt tunge, men ellers er dette solid countryrock av beste merke. Fengende melodier samt et par ballader som jeg også liker meget godt, "Mary Ann" og avslutningssporet "Dark Shallow Grave" som begge er store musikalske opplevelser. Førstnevnte er ei følsom perle, mens sistnevnte er en mektig sang og en sterk avslutning på skiva.

Ingen av de er på YouTube, men her er spenstige "Tiger Rider", med en video spilt inn i Joshua Tree:


"Waiting For That Mountain To Fall Apart" er en tett og fet låt:


"Take It Back" er et åpningsspor jeg får riktig rockefot av!


Band som går i Gram Parsons' fotspor blir jeg automatisk vennlig innstilt til, og Sugarfoot lever opp til forventningene. Jeg liker rett og slett det jeg hører. OK, det er et par litt seige låter jeg ikke får helt tak på, men som jeg ikke ser bort jeg kommer til å like etterhvert. Dette er musikk som jeg får godfot av, samt at det til tider er et tett og rocka lydbilde. "Political Disaster (In the End)" og "Separate Ways" er også to drivende gode låter på dette 9-sangers sterke albumet.

Karakter: 5,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar