søndag 30. april 2017

Eurovision 2017 - De direktekvalifiserte



Så til kapittel 3, nemlig de som er direkte kvalifisert til den store finalen i Kiev lørdag 13. mai. Arrangørlandet Ukraina og de såkalt fem store, de som pøser inn mest penger til Eurovisjonen og som belønning for det slipper å gå runden om semifinalene. Og for å si det sånn, her er det både topp og bunn....

1. Ukraina - O.Torvald - "Time"


Arrangørlandet er altså det eneste landet som sender rock til årets Eurovision. Veldig synd, vi trenger god rock i denne konkurransen. Og dette bandet, som altså ikke er et hyllestband til Torvald Stoltenberg leverer en god rockelåt. Det er driv og det er tyngde i låten, og som den eneste i sin sjanger vil den score en del bare på det.

Karakter: 5 (18).

2. Frankrike - Alma - "Requiem"


Frankrike hadde en av de beste låtene ifjor og de fornekter seg heller ikke i år med en nydelig sak med fengende refreng. Engelsken kunne de gjerne ha kutta ut, for fransk er et nydelig språk å lage musikk til sjøl om jeg ikke skjønner bæret. Men dette bør bli en ny sterk plassering for Frankrike.

Karakter: 5,5 (6).

3. Italia - Francesco Gabbani - "Occidentali's Karma"


Hva skal en si? I mine ører den beste Eurovisionlåten siden "Fairytale". Dette er Eurovisonversjonen, sangen er opprinnelig et halvt minutt lenger og den videoen har over 100 mill. treff på YouTube. Ingen andre Eurovisionlåter har noengang vært i nærheten. Så hva kan hindre at Italia vinner? I idretten har vi begrepet om å komme for tidlig i form, og jeg har en snikende følelse av at dette ikke blir en tur i parken likevel for Francesco. To av de jeg liker minst, Portugal og Bulgaria seiler på medgangsbølger som godt kan sende en av de til topps. Som dere skjønner vil ikke det falle i smak hos meg, så jeg holder tomlene opp for at vi skal til Roma, Milano, Torino eller en annen italiensk by neste år. Kanskje San Remo? Det er jo tross alt vinnerlåta i San Remofestivalen som hvert år er Italias bidrag. (Unntatt ifjor da vinneren der sa nei og nr. 2 ble sendt istedet).

Karakter: 6 (1).

4. Spania - Manel Navarro - "Do It For Your Lover"



Det ble oppstandelse i Spania da to låter endte likt i den nasjonale uttakinga og juryfavoritten, framfor folkefavoritten ble valgt som vinner. Klokt synes jeg. Alternativet var enda en kjapp, enkel popsak med ung, kvinnelig vokalist. Noe som har vært Spanias spesialitet i mange år og som ikke har gitt de resultater å skryte av. Denne her derimot er noe av det beste de har kommet med på lenge, med et refreng som har bitt seg fast i hodet mitt. Mulig at Manel synger ordene "Do it for your lover" vel mange ganger, men det får så være. Dette er sjukt fengende og går rett hjem hos meg.

Karakter: 6 (4).

5. Storbritannia - Lucie Jones - "Never Give Up On You"


Unnskyld språkbruken, men hva i svarte er det britene driver på med? Popens hjemland har behandla Eurovision stemoderlig etter at Katrina & The Waves dro hjem seieren for de i - 97 og i år tar de kaka i begredelighet. Dette er så platt og så intetsigende at jeg nesten grøsser. En "låt" fullstendig uten mål og mening, uten en begynnelse, uten en slutt og i det hele tatt bare seig suppe. Hvis britene virkelig ikke har noe bedre enn dette å komme med så kan de holde seg hjemme. Om ikke anna så viser de for hele Europa med dette bidraget at de tar Brexit på alvor......

Karakter: 1 (42).

6. Tyskland - Levina - "Perfect Life"


Tyskland ble sist ifjor og har virkelig noe å revansjere. Jeg tviler på at det blir særlig til plassering på Levina heller skal vi basere oss på ratingene hittil. Men jeg synes dette er en fin og grei poplåt. Den provoserer ikke og den er passe fengende. Jeg er med andre ord på kollisjonskurs med de fleste her, men det får så være.

Karakter: 5 (17).

Sånn, da er alle 42 bidragene gjennomgått og får jeg vilja mi blir pallen bestående av Italia, Belgia og Estland, tett fulgt av Spania og Hviterussland. Men så mye som jeg har bomma de siste årene så kan jeg garantere at det ikke blir utfallet. Bl. a. sier rapportene fra journalistene som dekka de første prøvene i Kiev at Blanche fra Belgia falt igjennom, som jeg frykta. Får håpe hun og den belgiske delegasjonen bruker tida fram til 1. semifinale ekstremt godt.

Skal jeg tippe så er Italia en naturlig favoritt, men utifra ratingene så stiller Portugal og Bulgaria sterkt. Aserbajdsjan har en sterk låt, men skal jeg holde en knapp på en outsider så må det bli Armenia. Det er noe med den låten, etnisiteten og dramaturgien som kan gjøre at de går hele veien.

Uansett så ønsker jeg alle: God Eurovision!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar