tirsdag 25. juli 2017

Janove - "Artisten & Marlene"


Jeg må innrømme at jeg aldri ble noen voldsom stor fan av Kaizers. Var på konsert med de på Romsdalsmuseet under Moldejazz-11, og sjøl om Janove gjorde en kjempeinnsats med å bekjempe det silende regnet med å bevege seg fra skulder til skulder blant publikum fremst ved scena så var det ikke noe som satte seg hos meg.

Det er noe anna når Janove nå albumdebuterer som soloartist. Han har mye på hjertet, det er 15 sanger og skiva varer i voksne 1 time og 12 minutter. Men det er virkelig prima vare og vel så det som han kommer med. 2-3 låter er det som ikke gir meg all verden, men resten er utrolig bra musikk. Det er rock i mange fasetter og med mange uttrykksmåter, med andre ord et meget variert musikalsk uttrykk. Her kan man plutselig høre et pumpeorgel og blåsere kommer inn noen ganger, for å nevne et par eksempler.

Åpnjngssporet "Marlene" er et av de mest spenstige og er fengende god rock:


Mange av låtene er rett ut storslagne og mektige. "Et Hjerte Som Sloss" er en av de, og er en av mine største favoritter på skiva, handler slik jeg tolker den om ikke å gi opp drømmen sjøl om en møter tilbakeslag på veien.


"Aldri La De Tru De Er Bedre Enn Deg" er også en drivende rocker med et positivt budskap:


Det litt morsomme er at setninga "Som en vis mann sa......" dukker opp for andre gang på albumet. Første gang er i "Verden Går Til Helvete, Tralala", en låt med et litt annetr musikalsk uttrykk:


"Regnbuen Treffer Oss Ikkje Lenger" er en roligere låt som ikke helt traff meg i starten, men som vokser hos meg:


I mine ører er dette et helstøpt album som jeg kan høre mye på. Som nevnt et par låter som ikke tar meg helt, men det må en nesten bare regne med på ei skive med hele 15 låter. Helhetsinntrykket er at dette er ypperlig håndverk.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar