mandag 9. oktober 2017

Whitney Rose - "Rule 62"



Whitney Roses 3. fullengder, etter den sjøltitulerte debuten i 2012 og "Heartbreaker of the Year" i 2015 ble utgitt nå sist fredag 6. oktober og har gått på repeat hos meg siden. Født og oppvokst i Prince Edward Island i Canada, men bor nå i den musikalske smeltedigelen Austin, Texas.

Dette er blitt et nesten fullkomment countryalbum. Eneste ankepunktet jeg har er at Whitney Rose har en litt sped stemme. Jeg skulle ønske hun kunne ha dratt til litt ekstra på enkelte sanger. Men ellers er dette country med ekthet, sjel og varme, fri fra den pålessede og popete mainstreamcountryen. Rett nok er skiva spilt inn i Nashville, produsent er Mavericksvokalist Raul Malo, og da blir det mange fengemde låter.

Låten som gjør størst inntrykk og som er en sterk kandidat til "Årets låt" hos meg er "Trucker's Funeral". Musikalsk sett minner den om Glen Campbell-klassikeren "Gentle on my Mind", tekstmessig er den skikkelig gripende. Jeg-personen fra Georgia skal sammen med sin mor og sine to søstre begrave sin trauilersjåførfar hvis hjerte stoppa da han var 53. Så dukker det opp en kvinne i begravelsen med tre gutter som er som snytt ut av nesen på jentenes far, hun og guttene har kommet fra California og vil også følge sin mann og far til graven. Typisk countrytema kan en si, men likevel, en sang som virkelig tar meg.

Den er ikke på YouTube, det er derimot "You Don't Scare Me" og du kan høre at her har Raul Malo sittet ved spakene:



"Better To My Baby" med en video der Whitney Rose framstår som en slags Nancy Sinatra:



Konsertopptak av "Wake Me in Wyoming":



"Arizona" er en livlig sak:



Til slutt en liveversjon av avslutningssporet "Your Time To Cry":


11 spor på skiva og jeg liker alle. Det eneste er at jeg alytså synes at Whitney Rose skulle lagt litt mer trøkk i vokalen. Likevel, denne skiva surra og gikk på repeat hos meg på busstur Orkanger - Frøya - Orkanger (med Orkangers herrelag i fotball) i går og jeg kosa meg.

Karakter: 5,5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar