fredag 13. april 2018

Oslo Ess - Frie Radikaler


Nytt album med Oslo Ess og det er minimalistisk i den forstand at det klokker inn på bare rundt 25 minutter og med kun åtte låter i tillegg til en halvt minutts intro før de drar i gang med tittellåta. Akkurat det skuffer meg, de burde klart ihvertfall ti låter, som har vært deres standard til nå.

Når det er sagt så er jeg ikke skuffa rent musikalsk. OK, det er ikke noe nytt Oslo Ess vi får her. Det er energidrevet rå rock på høyoktan, mye punk. Men jeg liker det, og Oslo Ess er blant mine favoritter av norske band nettopp pga. denne energien. Dessuten har vokalist Åsmund Lande en tydelig diksjon, jeg får med meg så og si alt av tekstene, og det er et stort pluss i min bok.

Tittellåta "Frie Radikaler" er en typisk Oslo Esslåt, og viser at dette er et band som også legger vekt på at tekstene skal være bra "Bakgater blinker i blått, vi er decibeller, banker deg opp, vi er tro mot blekk og bråk, vi er frie radikaler". Og en tekst med mening finner vi i "Feil Folk" som er en beintøff kritikk av politiets jakt på slitne narkomane.

"Leter Etter Deg" er igjen en høy oktanlåt som river hardt i rockefoten:


"I Fritt Fall" er en beskrivelse av den store kjærligheten i nye ordelag, den beskrives som et "romantisk mareritt". Tekstmessig er dette et høydepunkt. "Ingen Forandring" og "Hardt  Mot Hardt" er også gode, energiske låter med gode ord og vendinger i tekstene.

"Jeg Vil Ikke!" er min største favoritt på skiva, en sjukt drivende låt der Oslo Ess innfører fela i punken, med stort hell! Bra video også:


"En Lur Liten Jævel" avslutter ei mer enn godkjent plate. Jeg hadde som sagt ønska at den var lengre, men det som er er veldig bra.

Karakter: 5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar